22202220- 021

متعهد  بپیشبرد  شما

الگوریتم های گوگل، آشنایی با باغ وحش گوگل!

الگوریتم های گوگل، راهی برای درک و رفع نیاز کاربر

زمان را چند سال به عقب برگردانید. در این زمان کافی بود تا بر روی یکی از نتایج گوگل کلیک میکردید تا با دریایی از تبلیغات نامرتبط و پاپ آپ های آزار دهنده روبرو میشدید. در این زمان نتایج گوگل بیشتر شبیه به ویرانه بود تا نتایج مورد نیاز کاربر!

خوشبختانه گوگل صدای فریاد رنج کاربران را میشنود و دست به طراحی و توسعه فرشته های نجات خودش میزند.

الگوریتم پاندا، پنگوئن و مرغ مگس خوار اولین موج و نیروی کمکی گوگل برای مقابله با سایت های اسپم بود.

الگوریتم های گوگل به کاربران یاد دادند که چطور باید دست به تولید محتوا بزنند. این الگوریتم ها معتقد بودند کهآموزش تولید محتوا تنها باید در راستای نیاز کاربران باشد.

این الگوریتم ها دو هدف سرنوشت ساز و مهم داشتند:

کاهش رتبه سایت های بی کفیت و اسپم 
افزایش رتبه سایت های با ارزش و کاربر-محور

 

در ساده ترین حالت ممکن، بِرت مدلی از زبان محاوره و روزمره است که به الگوریتم های گوگل کمک میکند تا حتی کوچک ترین بخش های زبان محاوره مثل حروف اضافه را به خوبی یک انسان درک کند.

هدف اصلی این الگوریتم تاکید بیشتر بر تازگی محتوا است، چراکه کاربران اینترنتی همیشه به آخرین و جدیدترین اطلاعات روی خوش نشان می‌دهند. در برخی حوزه‌ها مانند اخبار و سیاست، اهمیت این موضوع حتی بیشتر می‌شود و افرادی که در این حوزه مشغول فعالیت هستند باید به‌روز نگه داشتن محتوای خود را بیش از هرچیز دیگر مد نظر داشته باشند.

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای گوگل برای رتبه‌بندی صفحات وب میزان رضایت کاربران از محتوای آن‌هاست. برای تعیین میزان رضایت، عوامل متعددی بررسی می‌شوند که برخی از آن‌ها پیش از نمایش به کاربر و برخی پس از آن قابل محاسبه هستند.

به طور مثال فاکتورهایی مانند سرعت سایت، نمایش صحیح در موبایل، رعایت استانداردهای طراحی و نگارشی و … قبل از آنکه سایت شما به کاربران پیشنهاد شود توسط گوگل محاسبه می‌گردد. ولی فاکتورهای دیگری مانند زمان حضور کاربر در صفحه، نرخ کلیک کاربران بر روی سایت شما، اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی و ثبت دیدگاه تنها پس از ورود کاربر به صفحه قابل محاسبه است. 

سایت جدیدی دارید که به تازگی وارد فضای اینترنت شده؟ چه کنیم که این وب سایت با دامنه جدید، سریع‌تر به دست مخاطب هدف برسد؟ همه کارشناسان فضای آنلاین بر سر یک چیز اتفاق نظر دارند: سایت خود را سئو کنید!

اما پس از گذشت مدتی از تلاش‌های ما برای سئو، سایت هیچ گونه بهبود جایگاهی را در صفحه نتایج گوگل کسب نمی‌کند. نتیجه نگرفتن تلاش‌های شما به این خاطر است که گوگل هنوز به سایت شما اعتماد نکرده است و برای همین، باید مدتی را در sandbox گوگل تمرین کنید.

گوگل سندباکس به خوبی علت پیشرفت کُند وبسایت‌های جدید را توضیح می‌دهد. این الگوریتم تا مدتی ( معمولاً بین 1 تا 4 ماه) بعد از راه‌اندازی دامنه جدید، وب سایت شما را در سندباکس قرار می‌دهد تا در این مدت از کیفیت محتوا و زمینه اصلی کار شما مطمئن شود. در این مدت شما نمی‌توانید در هیچ کلمه ارزشمندی جایگاه بگیرید چراکه هنوز در سندباکس هستید.

البته بسیاری به اشتباه گمان می‌کنند که سندباکس، الگوریتمی است که تلاش‌های سئو سایت شما را به دلیل جریمه شدن، نادیده می‌گیرد. اما در حقیقت جعبه شنی گوگل نه تنها سایت شما را مجازات نمی‌کند، بلکه نجات بخش نیز هست!


وظیفه اصلی الگوریتم مرغ مگس خوار بررسی عبارت جستجو شده و درک مفهوم آن است. علاوه براین با استفاده از گراف دانش گوگل تلاش میکند تا نتایج مرتبط با مفهوم جستجو شده توسط کاربر را در اختیار او قرار دهد. هدف این الگوریتم ایجاد حس خوب جستجو در کاربر است.

پاندا، نام رسمی الگوریتم گوگل است که برای مبارزه با محتوای کوتاه و بی‌کیفیت ایجاد شده است. این الگوریتم شانس نمایش محتوای بی‌کیفیت، کوتاه و بی‌ارزش را در نتایج جستجو کاهش داده و به محتوای با کیفیت، جذاب و منحصر به فرد جایگاه بهتری در نتایج جستجو می‌بخشد.

 

 

الگوریتم پنگوئن، در واقع روشی برای مقابله با سایت‌هایی است که قصد دارند با خرید بک لینک یا استفاده از تکنیک های کلاه سیاه در لینک سازی جایگاه خود را در نتایج جستجو بهبود دهند.

 

 

در یک تعریف ساده میتوان گفت؛ الگوریتم کبوتر عبارت جستجو شده توسط کاربر را بررسی می‌کند و اگر این عبارت به یک موقعیت مکانی یا کسب و کار محلی اشاره داشته باشد نزدیک‌ترین و بهترین پیشنهادات را در اختیار او قرار می‌دهد. برای آنکه سایت شما هم یکی از این پیشنهادات باشد باید ابتدا عملکرد این الگوریتم را به خوبی بشناسید.

 

 

رنک‌برین را میتوان الگوریتم جدید گوگل بر پایه هوش مصنوعی دانست. این الگوریتم وظیفه دارد تا براساس عبارت جستجو شده مفهوم مورد نظر کاربر را شناسایی کرده و بهترین پاسخ را به او نمایش دهد. همچنین در ادامه براساس رفتار کاربران رتبه‌بندی نتایج جستجو را بهینه‌سازی کند.